Din webbläsare stöds ej. För bästa upplevelsen rekommenderas en nyare version eller en annan webbläsare.
För att ge dig bättre service använder vi cookies. Genom att fortsätta på sidan godkänner du vår användning av cookies.

OBS! Materialpristillägg 25% tillkommer på samtliga BUSCK-motorer (MY, MS, T3A)



För att en elmotor skall vara självstartande krävs ett roterande fält i motorn.
I en 3-fasmotor åstadkommes detta genom fasförskjutningen i de tre faserna. I en 1-fasmotor krävs en extra lindning som matas med en spänning fasförskjuten i förhållande till spänningen över huvudlindningen. Denna fasförskjutning kan åstadkommas på olika sätt. 1-fasmotorerna brukar indelas efter sättet att alstra denna fasförskjutning.
 
1-fasmotor med start- och driftkondensator
I detta fall är motorn försedd med två kondensatorer varav den ena bryts bort efter start av en centrifugalbrytare eller ett relä när motorn kommit upp i varv. Kondensatorerna är dimensionerade så att båda i parallellkoppling ger optimala startförhållande medan den fast inkopplade kondensatorn är dimensionerad med tanke på goda egenskaper i normal drift.
 
Lågt startmoment
Enfasmotorer med driftkondensator är tillverkade enligt europeisk standard IEC 34-1. Motorerna är i lättmetall, målade svarta och har löstagbara fötter.
 
Högt startmoment
Enfasmotorer med start- och driftkondensator och startrelä är tillverkade enligt europeisk standard IEC 34-1. Motorerna är i lättmetall ej målade.
 
Produkten har lagts i din varukorg Visa varukorgenTill kassan